TVÅ JÄGARE POLISANMÄLDA AV LÄNSSTYRELSEN VID SKYDDSJAKT I HOMNA-REVIRET (nr 1 av 3 artiklar)

  

Länsstyrelsen Gävleborgs län har polisanmält jaktledaren (polis) samt ytterligare en jägare vid en skyddsjakt på en varg i Homna-reviret, 2010-12-20.

I det reviret fanns en tik med sin östlige varghanne, härstammad från Galven-reviret. Vid synobservationer hade man sett minst tre vargar i området, troligen har det funnits en föryngring där men det har inte bekräftats av vargspårare under sommarhalvåret. Vad har hänt med valpen/valparna? Detta revir var ett värdefullt revir och skulle undantas vid licensjakten i januari 2011 på grund av den genetiskt viktiga hannen. Det visste både Länsstyrelsen och jägarna.

Det hade också 10 månader tidigare, i januari 2010, ansökts om skyddsjakt i detta område, men fått avslag av Naturvårdsverket, 2010-01-18.

Denna händelse väcker flera frågeställningar som bör belysas. Jag kommer att skriva flera mindre artiklar som belyser viktiga frågor beträffande skyddsjakter. Jag delar upp dessa i följande rubriker:

Homna-reviret nr 1: Kort resumé av händelseförloppet

Homna-reviret nr 2: Jägarnas taktik att få till stånd skyddsjakter

Homna-reviret nr 3: Länsstyrelsernas ”generösa” skyddsjaktstillstånd

Homna-reviret nr 1: Kort resumé av händelseförloppet

Den 14 oktober 2010 beviljade Länsstyrelsen i Gävleborgs län en skyddsjakt på en varg (hannen var inte skyddad från jakten!) i Homna-reviret, Voxna/Edsbyn, Ovanåkers kommun, som skulle pågå fram till den 14 november. Bakgrund: tre jägare hade kommit in med en ansökan om skyddsjakt efter att deras hundar hade blivit dödade/skadad av varg inne i Homna-reviret. De hade varit ute på harjakt i Homna-reviret trots att en hund tidigare hade blivit jagad av en varg. Datum för händelserna var 10 september, 19 september och 1 oktober. Jägarna skickade alltså in sina hundar en efter en i reviret trots att de visste konsekvenserna.

Länsstyrelsen betalade ut 20 000,- + 20 000,- + 15 000,- som ersättning för hundarna. Två av jägarna hade försäkringar och fick även ersättning därifrån. Detta är helt lagligt enligt en gammal lag som bara gäller för jägare!!

Frågan som uppstår är: trots den uppenbara hotbilden mot hundarna i reviret, har jägarna följt Djurskyddslagen när de utsatt hundarna för svår skada och död!?

Sanningen om att det är 0-vision på varg i Voxna/Edsbyn-området, kan vi inte frångå. Detta område tillhör ett av de värsta rovdjurshatarområdena i Sverige.

Jakten börjar 14 dagar efter beslutet:

30 okt,  38 jägare, utan snö

  5 nov, 15 jägare, ”

  7 nov,   7 jägare, ”

13 nov, 47 jägare, med snö

14 nov, 27 jägare, ”

Jägarna får tidsförlängning och utökning av jaktområdet av Länsstyrelsen t o m den 20 december 2010. Jaktledaren får själv bestämma och rita ut det nya markområdet på en karta, jag har kopia på kartan som har faxats från hans arbetsplats på polisstationen i Bollnäs till Länsstyrelsen 

Fråga: Är det tillåtet att utföra privata ärenden på arbetstid, på polisstationen?

Den 18 december sköts alfatiken (eller revirmarkerande tiken) ihjäl. Det tog flera månader för jägarna att hitta/skjuta en varg! Drygt ett 20-tal jägare deltog och jaktledaren Olle Eklund säger i en jakttidning på Internet att han var väldigt nöjd med att skyddsjakten till slut gav ett lyckat resultat. Detta ”lyckade resultatet” slutade med en polisanmälan om grovt jaktbrott som kan ge upp till 4 års fängelse. Alla brott i samband med våra fem stora rovdjur klassas som grova jaktbrott.

Utan att känna till detta, får jag fyra dagar senare uppgifter av en person som är anställd på en myndighet, att denna jakt inte hade skötts på rätt sätt. Jag ombads att kontrollera förhållandena. Tiken hade jagats i 5 timmar, mellan 10.00 – 15.00, hon sköts på för långt håll, ej stillastående, hon skadesköts, bl a sköts hennes ben sönder och hon skrek av smärta.

Jag tog genast kontakt med Länsstyrelsen i Gävle men det var ont om personal så nära inpå julhelgen och en person var sjukskriven. Men jag fick i alla fall besked om att händelsen var polisanmäld och att det var sekretessbelagt. För att få reda på vem som hade ärendet nu och vilket ärendenummer det hade, fortsatte jag att ringa massor av samtal. Ingen visste någonting men jag lämnade meddelande till länspolisen att jag hade information om händelsen.

Eftersom en polis var inblandad, låg det under internutredning hos Rikspolisstyrelsen, Västerås och jag blev kontaktad och förhörd av utredaren. Fick då också veta att ärendet, efter utredarens arbete, skulle hamna hos åklagaren i Göteborg.

I alla ärenden som berör jaktbrott och i detta fall grovt jaktbrott, ska en miljöpolis eller miljöåklagare vara med men när det gäller polisens internutredning gäller tydligen inte detta. Miljöåklagaren Christer Jarlås, Östersund, förklarade att han inte fick vara med i denna internutredning utan skulle kopplas in efteråt.

Frågor uppstår:

Hur kan polis utreda polis? Vad händer om jägaren/polisen frias av sina kollegor som så ofta sker? När kommer Jarlås in i utredning – det var ju ytterligare en jägare som var polisanmäld?

Vid samtal med Statens Veterinärmedicinska Anstalt, Uppsala, var undersökningen av den av jägarna flådda och svårt skadeskjutna tiken klar månadsskiftet jan/feb 2011 och vid samtal med åklagaren i Göteborg i början av februari, var inte utredningen klar.

Reflektion:

Det är helt oacceptabelt att jägarna ska få ta skinnet vid skyddsjakter. Läs vidare min artikel under ”Vad hände 15 minuter innan …” där jag tar upp regeringens kupp beträffande ”rätt till fällt vilt”. Trots att SVA vill ha hela djuret för att göra rätt bedömning, möjliggör nu regeringens kupp att jägarna kan begära att få skinnet även om det som vid det här tillfället resulterade i en polisutredning. Skandal!

Jag fortsätter att bevaka ärendet …

Kristina

Annonser

18 kommentarer (+lägga till din?)

  1. mona setzer
    Feb 22, 2011 @ 15:23:12

    Åh va bra skrivet! Beundransvärt!

    Svara

  2. Elisabeth Lindholm
    Feb 22, 2011 @ 15:31:18

    Fruktansvärt djurplågeri sadism man funderar hur någon som kan bete sej så där kan vara godkänd att få ha vapen.

    Svara

  3. Harry
    Feb 22, 2011 @ 16:01:39

    Till att börja med finns här jägare som ska bli av med sin licens att bära vapen. De hade uppenbarligen ingen kunskap om hur man inte får skjuta på djur. Dessutom är det uppenbart brott mot djurskyddslagens §2 ”djur får inte utsättas för onödig skada eller lidande”, vilket är fallet om man släpper in hund där man vet att det finns stor risk för hundarna att dödas eller skadas. Att det är en polis som är med gör det hela ännu konstigare, eftersom polisen bör ha skyldighet att i högre grad än andra se till att de inte bryter mot lagen. Att sedan poliser utreder poliser är antagligen en nödvändighet eftersom kåren annars skulle få se fler fall av fällda poliser. Sist men inte minst kan man undra hur många fler av jägarkåren (konstigt namn på några som tycker om att ha ihjäl djur, det skulle ha kallats djurplågare om det var ”vanliga” människor) som är lika omdömeslösa som de vilka nu är polisanmälda.

    Svara

  4. Susanne
    Feb 22, 2011 @ 16:12:25

    Mycket bra Kristina! Detta ska verkligen utredas och komma fram i öppen dager. Det är fruktansvärt!

    Svara

  5. Peter Fahlcrantz
    Feb 22, 2011 @ 16:21:08

    Bra jobbat Kristina!

    Svara

  6. akela
    Feb 22, 2011 @ 17:00:52

    Det behövs fler som Du Kristina!!!!! Sakligt och väl underbyggt. Tack!

    Svara

  7. Janne
    Feb 22, 2011 @ 18:15:10

    Jag håller med dig till 99 % men du skriver :
    ”Hur kan polis utreda polis? Vad händer om jägaren/polisen frias av sina kollegor som så ofta sker?”
    FEL FEL FEL – Polisen kan INTE fria polis -det ligger på förundersökningsledaren som är en åklagare eller friande dom i domstol.
    Det vet du säkert men kastar skit ändå på en hel poliskår. Även om de flesta av dem håller med dig och tycker att polismannen/jaktledaren drar skam över poliskåren. Tror du alla poliser är varghatare?
    Vem kan utreda brott bättre en polisen i dagsläget? Man kan kanske bilda en ny civil enhet (och rekrytera poliser).

    Svara

    • vargenylar
      Feb 22, 2011 @ 20:00:07

      Janne, nu är det jag som får säga fel, fel, fel, till dig, just i detta ärende. Jag har pratat med internutredaren ett flertal tillfällen eftersom jag blev förhörd av henne – hon är polis på Rikspolisstyrelsen, ingen åklagare. Jag hörde direkt att hon aldrig hade utrett en polisanmälan betr jaktbrott. Hon hade alltså inte en susning om problematiken vid jaktbrott. Så, det är hennes utredning som går/har gått till åklagaren i Göteborg. Jag har pratat med åklagaren flera ggr och han gör inget förrän han hade fått internutredarens rapport. Förstår du hur jag tänker – hennes uppfattning blir avgörande för åklagarens beslut.
      När jag hörde hennes okunskap, påtalade jag att vid alla jaktbrott ska det finnas en miljöpolis eller miljöåklagare – men icke, inte vid polisens internutredningar, fick jag till svar.
      Jag var faktiskt besviken att jaktledaren var polis, för jag visste att nu skulle det bli krångligt med bevisningen. Och nu har det sekretessbelagts i över 2 månader. Ingen har fått insyn i ärendet, inget media har fått information.
      Jag har god kontakt med Rikskrim i Sthlm och en underrättelsepolis i mitt län så jag har bra kontakter med poliser och jag vill att allmänheten ska få bättre förtroende för polisen – för har vi inte det, är vi verkligen illa ute i samhället men då måste även polisen gå halva vägen och göra en självsanering i vissa delar av landet.
      Summering: Detta är bakgrunden och det är därför jag är lätt irriterad över att polis utreder polis och stänger alla dörrar för allmänheten.

      Svara

  8. Karin
    Feb 22, 2011 @ 19:00:28

    Hej Kristina! Vilken tur att det finns människor som du, som tar reda på fakta och lyckas skriva om detta elände i en saklig ton. Tänk om alla organisationer/föreningar/enskilda, som värnar om våra rovdjur (och även om andra djur) kunde gå samman och göra sina stämmor hörda. Då kanske politikerna skulle vara tvungna att lyssna. Det stämmer så bra, citatet av Gandhi, ett lands moral och resning visar sig verkligen i hur man behandlar sina djur. De s k ”jägarna” förstår jag mig inte alls på! Jag ser med stort intresse fram emot dina inlägg.

    Svara

  9. Kina Keller
    Feb 22, 2011 @ 19:46:21

    Bra skrivet, Kristina, och mycket bra att du fortsätter att granska och undersöka allt detta.

    Svara

  10. Lena
    Feb 22, 2011 @ 20:21:01

    Tänk om fler vore som du som tar tag i detta och upplyser folk.
    Men som vanligt poliser klarar sig alltid, inte bara vid jaktbrottsärenden, utan överhuvudtaget.
    Överdrivet våld på människor från polisens sida, som alltid läggs ned.
    Det finns ju poliser som sagt rent ut att skulle min kompis skjuta en varg olagligt, så skulle jag aldrig anmäla.
    Vilket hemskt samhälle vi lever i…………

    Svara

  11. Pia
    Feb 22, 2011 @ 21:37:51

    Tur det finns människor som du Kristina, som dessutom är sakliga! 😉 Är tyvärr inte lika saklig/talför som du, så min reaktion är: Fy fan vad vidrigt! Kram till er alla som bryr sig 😉

    Svara

  12. Skogsmulle
    Feb 22, 2011 @ 22:03:44

    Vilket brott är dessa Jägare Anmälda för?
    Hittar inte riktigt var Brottmisstanken finns?

    Svara

    • vargenylar
      Feb 22, 2011 @ 22:41:12

      En varg får man inte skjuta på långt håll och den måste vara stillastående för att inte skadeskjutas i o m att den rör sig oerhört snabbt – det finns alltså regler hur man ska skjuta djur så att de inte får lida i onödan.
      Alla brott mot de fem stora rovdjuren klassas som grovt jaktbrott.
      Som du kan se på bilden är hon skadeskjuten, bl a är ett eller två ben sönderskjutna och tiken skrek i skogen enligt uppgiftslämnaren. Trots att hon var skadeskjuten, sprang hon för sitt liv. Det är djurplågeri. De höll på i 5 timmar.
      Den sista gången jag pratate med internutredaren i Västerås väntade hon på SVA´s rapport om hur tiken hade skjutits.
      Vad som har hänt är grovt jaktbrott men är det något mer som har hänt, vet jag inte eftersom det är sekretessbelagt.
      Det konstiga är att allmänheten inte får veta att det pågår en polisutredning och vi får inte veta brottsrubriceringen.

      Svara

  13. Peter Kolmodin
    Feb 23, 2011 @ 13:46:47

    Har framfört flera gånger att Polisen är med i denna jakt på vargar .
    Vore mycket bra om vi delar denna informationen vidare till väner och
    till människor som inte bor i Sverige så att vi får ett större tryck på myndigheter
    och politiker.
    Tack för en bra sida , Peter

    Svara

  14. Cicki Kebbon
    Feb 26, 2011 @ 10:09:24

    Jättebra Kristina, tänk om vi kunde samla alla dessa ”fragment” av allt som händer i våra skogar, då har vi en hela luntor med information att låta andra, d.v.s. högre uppsatta personer att lägga till sin agenda.
    En del kanske vi kan polisanmäla själva, om det finns underlag för det.

    Cicki

    Svara

    • vargenylar
      Feb 28, 2011 @ 12:08:06

      Cicki, vilken bra idé!
      Tänk om någon vill åta sig att samla alla ”brott” på en hög och gå vidare med det till myndigheterna/polisen o politikerna. Nu sopas alla brott under mattan som om inget har skett.
      Har du något förslag? Om ingen privatperson vill, kanske NSF, SRF eller Nordulv vill åta sig att vara ”insamlare”. Sedan gör vi en aktion och uppvaktar politiker.

      Jag har nu suttit flera dagar med att snickra ihop några förslag till en ny politik för våra vänner i skogarna. För mig är botten nådd, dagens situation kan inte få fortsätta, nu bygger vi tillsammans en ny ”framtid”.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: