EU-anmälan. Naturvårdsverkets beslut om skyddsjakt på genetiskt värdefull varg, Kynna-tiken, strider mot lag

EU-kommissionen,

Att: Janez Potocnik

Bryssel

2011-11-04

BRÅDSKANDE

Härmed anmäler vi Naturvårdsverket för deras beslut att avliva ”Kynna-vargen” i Kronobergs  Län, en skyddsjakt som vi anser strider mot Art- och habitatdirektivet

Bakgrund

Sverige har en liten population vargar som endast får vistas på 48 % av Sveriges yta. De renägande samerna har kontroll i 52 % av ytan och de har ett speciellt tillstånd att inte behöva ha så många rovdjur, trots att de har levt sida vid sida med rovdjuren i alla tider. Detta orimliga undantag måste förbjudas av EU. Våra stora rovdjur måste ha tillgång till hela landet för att miljö/rovdjurspolitiken ska kunna fungera.

Vargarna/rovdjuren behöver alltså HELA Sverige för att överleva och leva ett naturligt liv. Trycket och den enorma stressen på djuren är mycket stort. Jägarna finns i skogarna hela året – det är olika jakttider på olika djur. Djuren är inte fredade någonstans och den illegala jakten är stor.

Den genetiskt värdefulla Kynna-vargtiken ska skjutas till varje pris

I Sverige har vi tre genetiskt värdefulla vargar, nu ska en av dem dödas, vilket strider mot EU´s rekommendationer.

Den norsk-svenska vargtiken från norska Kynna-reviret har nu försökt etablera sig i Kronobergs län i södra Sverige. Hon har rivit 20 får, där dåliga eller inga stängsel har funnits. Just nu jagar ett stort antal jägare henne och skyddsjaktstiden går ut 2011-11-04 kl 23.59. Per Ekerholm, Länsstyrelsen i Kronoberg har ansökt om förlängd jakttid och utökat område hos Naturvårdsverket, vilket troligen kommer att beviljas. Detta måste skyndsamt stoppas!

Under jakten har

– motordrivit fordon godkänts

– forskarna på Viltskadecenter har hjälpt jägarna att utnyttja GPS-utrustning för att fastställa exakt position av vargen

– jägarna har fått tillstånd att jaga hela dygnet

Bristande underlag

Vi hävdar att Naturvårdsverket har tagit beslut om skyddsjakt med bristande underlag, de har inte fått besiktningsunderlag eller ansökningarna från fårägarna. Vad vi har förstått har inte heller Naturvårdsverket fått en skriftlig utredning från Länsstyrelsen Kronoberg. Länsstyrelsen har inte heller uppmanat fårägarna att skrämma vargen flera gånger med olika metoder eller att finna ”annan lösning” än att döda vargen.

Ingen kan ha undgått den intensiva debatten om vargarna i Sverige och det kan inte ha undgått fårägarna att förstå att vi i Sverige måste skydda våra tamdjur med stängsel. Tamdjursägarna har struntat i att ta ansvar för sina djur (strider mot svensk Djurskyddslag) och nu anklagar dessa djurägare att det är vargens fel att fåren har blivit rivna – vi anser att det ligger på människans ansvar och inte på vargen.

Myndigheterna har inte haft någon plan eller information till tamdjursägarna att ”om de inte skyddar sina djur, så kan de inte heller åberopa skyddsjakt”. Alla tamdjursägare som satt upp rovdjursstängsel har aldrig haft problem med våra stora rovdjur.

Vi hävdar härmed att denna skyddsjakt strider mot Art- och habitatdirektivet och att Naturvårdsverket ska dömas för brott mot denna lag.

Den svenska rovdjurspolitiken är i dag helt i kaos och regeringen ger dubbla budskap till svenska folket:

Dels: Vi ska förbättra den genetiska situationen för vargarna och taket på 210 vargar har tagits bort vilket innebär att Sveriges vargstam måste spridas söderut och naturligtvis bör det även ske norrut (se text om samerna).

Dels: Nu ska vi i Sverige ha ”generösa skyddsjakter” vilket strider mot Art- och habitatdirektivet. Genetiskt viktiga vargar skjuts och det blir även kaos i vargrevien. De vargar som söker sig söderut blir avlivade på grund av högljudda varghatare/ jägare som har 0-vision. Varghatarnas åsikt är: ”om vi sätter upp stängsel, så erkänner vi att vargen ska finnas”.

 På grund av denna dubbelhet kräver varg/rovdjurshatare nästan dagligen skyddsjakter i Sverige. Det är inte vi, 70 % av svenska folket, som kräver detta och större delen av oss bor i glesbygden.

Regeringen i Sverige har absolut ingen plan på hur vi ska stärka vargstammen. Regeringens allians med jägarna har lett till att rovdjurspolitiken har havererat. Skulle hobbyjägarna haft samma inflytande som andra föreningar i Sverige, hade vi idag haft en sund miljöpolitik där rovdjuren haft sin självklara plats.

Orsak varför vi lämnar bristande underlag

Vi har försökt att få kopia av det underlag som finns till detta beslut, men inte fått.

Vi har inte fått kopia av

♦  besiktningsprotokoll

♦  ansökningarna om skyddsjakt

♦  utredningsrapport

♦  senaste yttrande-rapporten

från Länsstyrelsen Kronoberg. De skyller på att en person har blivit hotad, så de undersöker nu om skrivelserna kan sekretessbeläggas. Detta strider mot den öppenhet som vi har lagstadgat för svenska myndigheter. Beträffande hotbilden mot djur/naturvänner, så har rovdjursvänner hotats i åratals utan att ha fått någon hjälp. Bifogar senaste angreppet på rovdjursvän/politiker.

Härmed ber vi EU-kommissionen att skyndsamt titta på detta ärende och undersöker om Sverige följer lagen.

Har Naturvårdsverket eller de Länsstyrelser som fått fullmakt av Naturvårdsverket;

– rätt att bevilja skyddsjakt på vargar när ”annan lösning” finns, t ex stägsling

– rätt att bevilja skyddsjakt på en genetiskt viktig varg, när vi nu har den akuta situationen i Sverige

– har Regeringen rätt att ändra den strikta skyddsjaktslagen till att använda den som ”generös skyddsjakt” och att det inte behövs vidta några åtgärder för att skrämma bort vargen eller hitta en annan lösning.

Regeringen förbereder en licensjaktsliknande jakt som ska kallas ”skyddsjakt” – är det lagligt att använda skyddsjaktslagen med detta syfte att döda många vargar under en viss tidsperiod? Tillåter EU-lagen att Länsstyrelser med vargrevir, plockar ut vissa vargar eller hela revir för att kalla denna jakt för skyddsjakt?

Med vänlig hälsning

Vargvänners namn

BILAGA 1  Bifogas separat: Naturvårdsverkets Beslut. ”Ansökan om skyddsjakt på en varg i Kronobergs län”

(Bilaga 2 och 3: Tidningsartiklar. Mordhot mot en politiker samt att får blivit dödade av kamphund)

Annonser

144 kommentarer (+lägga till din?)

  1. mona setzer
    Nov 04, 2011 @ 15:45:58

    suveränt jobbat

    Svara

  2. Marianne Lindblom
    Nov 04, 2011 @ 16:01:54

    Helt perfekt! Så här får det inte gå till. Inga regler följs, inga förebyggande åtgärder krävs. Allt som angavs som skäl till vargjakt, har visat sig vara en lögn, i och med jakten på Kynnavargen.

    Svara

  3. Liv
    Nov 04, 2011 @ 16:02:28

    Bra, kan nämnas dessutom att bara en minoritet av samerna är renskötare/ägare.

    Svara

  4. varglyan Fritz Schür
    Nov 04, 2011 @ 16:04:39

    Hej Kristina!

    Som vanligt ett gediget arbete av dig. Vi har tyvärr folk i SRF som förhalar vårt germensamma arbete för att hjälpa utsatta vargar, som i det här fallet KYNNA- vargen. Avtala dig gärna med Uffe Stridsberg för att få iväg din skrivelse a.s.a.p.

    Svara

  5. mona setzer
    Nov 04, 2011 @ 16:19:46

    Skriv mitt namn där!

    Svara

  6. Seppo Koivula
    Nov 04, 2011 @ 16:35:55

    Skriv gärna mitt namn där också och en mycket bra skrivelse.

    Svara

  7. Lena Laird
    Nov 04, 2011 @ 16:55:26

    Suveränt skrivet !
    Tack !!!

    Svara

  8. monica Larsson
    Nov 04, 2011 @ 17:14:22

    Kanon bra skrivet!! Givetvis stödjer jag detta!

    Svara

  9. Elisaberh Jacobs
    Nov 04, 2011 @ 18:12:43

    Jag stödjer den här skrivelsen!
    Elisabeth Jacobs

    Svara

  10. Sanna Cronhielm
    Nov 04, 2011 @ 18:57:15

    Jag skriver så klart under med eget namn. Eftersom tre av fem styrelsemedlemmar också gör det så är en majoritet med och då kan Föreningen Nordulv stå som egen juridisk person i listan på underskrifter. Bra jobbat, som vanligt!

    Svara

  11. Yvonne Stridsberg
    Nov 04, 2011 @ 19:18:21

    Tack jättebra! Jag stödjer den här skrivelsen till 100%.

    Svara

  12. Göran Eriksson
    Nov 04, 2011 @ 19:31:12

    Jag stödjer den, bra skrivet 😉

    Svara

  13. vargarbjörn
    Nov 04, 2011 @ 20:23:35

    Jag stödjer den här skrivelsen!!!!!!!

    Svara

  14. Erik Malmström
    Nov 04, 2011 @ 20:30:03

    Står också gärna som undertecknare

    Svara

  15. Hillevi Lööw
    Nov 04, 2011 @ 20:44:30

    Stödjer skrivelsen

    Svara

  16. Misslyckande
    Nov 04, 2011 @ 20:50:53

    Hur gör man EU anmälan?

    Vill anmäla Sveriges barnhandel till FN Barnkonvention nämligen och den vidriga barnhandeln! Barn får 8000 året – kommun 800.000 året

    Svara

  17. helene löfgren
    Nov 04, 2011 @ 20:51:35

    mycket bra skrivet

    Svara

  18. Kicki Gustafson
    Nov 04, 2011 @ 21:03:42

    Mycket bra! Använd gärna mitt namn också!

    Svara

  19. Helena Pennlöv Smedberg
    Nov 04, 2011 @ 21:07:59

    Jättebra! Idiotiskt att vi svenskar ska förfölja varg på det här viset.

    Svara

  20. Eva Akinvall
    Nov 04, 2011 @ 21:32:15

    Mycket bra! Tack!!

    Svara

  21. AnneLie
    Nov 04, 2011 @ 21:35:01

    Jag stöder den också jättebra skrivet

    Svara

    • vargenylar
      Nov 04, 2011 @ 22:22:18

      Hej AnneLie – om du vill vara med på skrivelsen, måste jag ha ditt namn. Återkom med en ny kommentar med ditt efternamn, så ser jag det, och sen raderar jag den kommentaren.

      Svara

  22. marie
    Nov 04, 2011 @ 22:04:27

    Bra skrivet!

    Svara

  23. vargenylar
    Nov 04, 2011 @ 23:05:08

    Tack alla för de snälla orden – nu får vi hålla tummarna att Naturvårdsverket inte ger förlängt tillstånd till skyddsjakt.

    I morgon ska jag skicka vidare till NV och politiker.

    Svara

  24. Roger Nyström
    Nov 04, 2011 @ 23:48:09

    Jag stödjer till fullo den väl utformade skrivelsen och ställer mig helt bakom det som framförts och hoppas på ett positivt resultat = STOPPA denna grymma skyddsjakt.

    Svara

  25. Tanja Wijkmark
    Nov 05, 2011 @ 09:06:48

    Jag vill också gärna skriva under.

    Svara

  26. Mona Cecilie Strandmoe Westman
    Nov 05, 2011 @ 10:15:56

    Jag stöder denna skrivelse. Hela behandlingen av vargen Kynna är ett prejudikat i frågan om varg i Sverige.

    Svara

  27. Lenita Remneman
    Nov 05, 2011 @ 16:32:03

    Stödjer skrivelsen.

    Svara

  28. Nick
    Nov 05, 2011 @ 17:18:58

    Kan man inte gå på offensiv mot psykiskt störda jägare och djurhatare?

    Svara

  29. gunilla eriksson
    Nov 05, 2011 @ 20:39:56

    Stödjer tillfullo skrivelsen!

    Svara

  30. Jaana Jaakkola
    Nov 05, 2011 @ 23:58:17

    Stödjer skrivelsen!

    Svara

  31. yvonne
    Nov 06, 2011 @ 00:10:26

    Jättebra !

    Svara

  32. yvonne
    Nov 06, 2011 @ 00:11:38

    Skriv mitt namn också !

    Svara

  33. Annika Gullberg
    Nov 06, 2011 @ 07:52:43

    Jag vill absolut skriva under!

    Svara

  34. Lena
    Nov 06, 2011 @ 09:43:02

    Super bra!

    Lena

    Svara

  35. Ewa Danielsson
    Nov 06, 2011 @ 11:00:23

    Jag är med, självklart, skriv in mitt namn med

    Svara

  36. Lisa
    Nov 06, 2011 @ 20:34:19

    Jag är med!

    Svara

  37. Jakob Norstedt-Moberg
    Nov 06, 2011 @ 20:36:32

    Jakob Norstedt-Moberg, jag representerar Varguppropet (Låt vargen leva)

    Svara

  38. Ylva Esbjörs
    Nov 06, 2011 @ 20:41:18

    Självklart är jag med och stödjer

    Svara

  39. Ann Blom
    Nov 06, 2011 @ 20:46:56

    Suvernänt!

    Svara

  40. UllaMai Persson
    Nov 06, 2011 @ 20:54:51

    Stödjer skrivelsen, bra skrivet!!!

    Svara

  41. Susanne Karlsson
    Nov 06, 2011 @ 20:59:26

    Mycket bra skrivet!

    Svara

  42. Peter W Eriksson
    Nov 06, 2011 @ 21:01:48

    Jag är på! Med!
    Peter W Eriksson

    Svara

  43. Ninni
    Nov 06, 2011 @ 21:03:56

    Jag är med!!
    Ninni Erlandsson

    Svara

  44. Tomas karlson
    Nov 06, 2011 @ 21:07:34

    Viktigt arbete i föredömligt anda

    Svara

  45. Jakob Norstedt-Moberg
    Nov 06, 2011 @ 21:09:24

    Jag anmälde mig ovan via Facebook, men jag gör det igen nu!

    Jakob Norstedt-Moberg, jag representerar Varguppropet (Låt vargen leva)

    Svara

  46. Axel Skough
    Nov 06, 2011 @ 21:13:47

    Jag skriver gärna under.

    Det är bara bra att lägga in skrivelser om förhållandena medan de här ärendena pågår trots att kommissionen mad all säkerhet har att beakta den formella ordning som gäller de här ärendena enligt art- och habitatdirektivet artikel 16 punkt 2 och 3.

    Det innebär att den officiella svenska redovisningen måste vara gjord först och den skall omfatta skyddsjaktsärendena åren 2011 och 2012 och inges således 2013 varefter kommissionens arbete ta vid med granskning och yttrande inom 12 månader därefter.

    Men det här visar på ett starkt behov av ett utrymme för att möjliggöra aktiva ingripanden även under löpande redovisningsperiod för att kunna skydda de hotade arterna. Detta är en viktig delfråga som jag hoppas kan lösas inom kort – den har redan aktualiserats flera gånger i dessa sammanhang rörande vargförekomsten i Sverige. Nuvarande system för uppföljning fungerar inte bra i akuta situationer där kommissionens yttrande vore av största värde.

    Svara

    • Madelaine Jansdotter Wahlström
      Nov 22, 2011 @ 23:23:25

      Axell god kväll!

      Ser denna, din kommentar först nu, varför min aaaaningen fördröjda respons..
      I min research plöjer jag med intresset i högan låga, igenom mycket viktigheter!

      Vill TACKA dig stort för allt du bidrar med i fajten -det påskyndar i sanning (!) ett för Vargen livsnödvändigt (MORALISKT) beslut.

      Vous, vous-ètez un GIGANTE!

      /madelaine ❤

      Svara

      • Axel Skough
        Nov 22, 2011 @ 23:51:42

        Tack så mycket för vänliga ord!

        Jag är imponerad av det engagemang och intresse som Du visar. Det är rätt uppenbart att våra ansvariga myndigheter vet detta mycket väl, men de är uppenbarligen svårt klämda mellan dels vissa grupperingar och så politiskt.

        Men de försöker.

      • Madelaine Jansdotter Wahlström
        Nov 23, 2011 @ 00:01:13

        Men visst har du RÄTT i din analys, Axel.
        Tack själv för kraftgivande ord!

        Nå, vi tillsammans ska hjälpa berörda parter ur kläm, eller hur?
        ,-))

  47. Magnus Johansson
    Nov 06, 2011 @ 21:20:41

    Magnus Johansson

    Svara

  48. Monika Engberg
    Nov 06, 2011 @ 21:30:16

    Jag är med!

    Svara

  49. Mats Carnmarker
    Nov 06, 2011 @ 21:32:35

    Självklart är jag med.
    Denna tik är mycket viktigt både pga att hon är av stort genetiskt värde för hela den svenska stammen, men även för att hon är den första vargen att försöka etablera revir i dessa trakter (kring Småland) sedan 1868.

    Svara

  50. Kicki Lindberg
    Nov 06, 2011 @ 21:38:17

    Mycket bra formulerat. Skriver självklart på!

    Svara

  51. Susanna Alvarsson
    Nov 06, 2011 @ 21:39:48

    Väldigt bra skrivet! Jag vill skriva under.

    Svara

  52. Catarina Högblad
    Nov 06, 2011 @ 21:41:22

    Naturligtvis är jag med, jätte bra skrivet.
    Catarina Högblad

    Svara

  53. Lena WolfWoman Mikker
    Nov 06, 2011 @ 21:42:09

    Klart ja é med!

    Svara

  54. Susanna Alvarsson
    Nov 06, 2011 @ 21:43:32

    Jag är med! Mycket bra skrivet.

    Svara

  55. varglyanFritz Schür
    Nov 06, 2011 @ 21:46:15

    Kristina, du är en riktig wolffighter. Gasen i botten nu och kör över tarvliga ministrar!

    Svara

  56. yvonne aloba
    Nov 06, 2011 @ 21:48:47

    Skriv under med mitt namn jätte bra jobbat !

    Svara

  57. Kristoffer Carnmarker
    Nov 06, 2011 @ 21:53:11

    Jag skriver under!

    Svara

  58. Lena Laird
    Nov 06, 2011 @ 21:55:09

    Jag är med givetvis.

    Svara

  59. Karl-Olof Lassen
    Nov 06, 2011 @ 22:26:45

    Självfallet stödjer jag skrivelsen. Måste hända något fort!

    Svara

  60. Kim Aronsson
    Nov 06, 2011 @ 22:29:20

    Mycket bra ! Skriv under den här namnlistan som är så viktig.

    Svara

  61. Louice Dahlberg
    Nov 06, 2011 @ 22:33:48

    Stödjer skrivelsen

    Svara

  62. Christina Alv-Iversen
    Nov 06, 2011 @ 22:37:19

    Hej !
    Lägg till mitt namn oxå !

    Svara

  63. Lena Zakrisson
    Nov 06, 2011 @ 22:51:30

    Skriv gärna under med mitt namn också!

    /Lena Zakrisson

    Svara

  64. Nils
    Nov 06, 2011 @ 23:06:40

    Ja ä med

    Svara

  65. Ann Lauge
    Nov 06, 2011 @ 23:42:00

    Instämmer till fullo

    Svara

  66. Susan Rosén
    Nov 06, 2011 @ 23:42:08

    Jag stödjer skrivelsen

    Svara

  67. Berit Renberg
    Nov 06, 2011 @ 23:49:51

    Jättebra Kristina!
    Stöder detta till varje pris!
    Kram

    Svara

  68. Urban Prytz
    Nov 07, 2011 @ 00:00:42

    Kanonbra!!!

    Svara

  69. Walther Metzler
    Nov 07, 2011 @ 00:23:45

    Jag bor ju inte i Sverige längre utan i Finland men stöder detta till 100%

    Svara

  70. Anders Olzzon
    Nov 07, 2011 @ 00:47:23

    Stödjer skrivelsen

    Svara

  71. Duffy Duck
    Nov 07, 2011 @ 00:50:08

    Absolut jättebra, jag skriver under på det här, och det är skrämmande minoritet bestämma över dryg halva Sveriges yta och vilka rovdjur som får finnas där eller inte, dessutom är det väl mer än tveksamt om man kan kalla renar tamdjur, de är snarare lika vilda som rådjur eller älgar som vandrar runt i naturen. Tamdjur går på bete sen är dom uppstallade någonstans under vintern. Den traditionella rennäringen är väl minimal, det andra är en industri där man tvingar in vilda djur in i en transport och kör dem till slakteriet och det är värsta sortens djurplågeri, kan jämnställas med att fösa in ett stort antal rådjur eller älgar i en transport och köra dem till slakteriet, vilket skulle ses som oacceptabelt handlande och gravt djurplågeri.

    Svara

  72. Ulla
    Nov 07, 2011 @ 01:00:19

    Måste bli ett slut på förföljelsen av varg!

    Svara

  73. Beatrice arvidsson
    Nov 07, 2011 @ 01:01:29

    Skriv med mig!

    Svara

  74. Victor Rangner
    Nov 07, 2011 @ 07:32:47

    Mycket bra!

    Svara

  75. Silverbackhttp://www.wolfarmysweden.org
    Nov 07, 2011 @ 08:14:18

    Johnny ”Puma” Höglin

    Svara

  76. Felicia Lindeberg
    Nov 07, 2011 @ 08:33:52

    Jag vill gärna ha med mitt namn 😀

    Svara

  77. Ingela Bergström
    Nov 07, 2011 @ 08:47:47

    Skriver under på detta!

    Svara

  78. peter håkansson
    Nov 07, 2011 @ 09:25:47

    hej, klart jag är med.

    Svara

  79. Kristian Littke
    Nov 07, 2011 @ 09:42:57

    Mycket bra!

    Svara

  80. Peter Fahlcrantz
    Nov 07, 2011 @ 10:47:38

    Bra gjort Kristina. Du är en sann vargvän!
    Jag ställer mig på din sida så dit med mitt namn också.
    Peter

    Svara

  81. anneli molin
    Nov 07, 2011 @ 11:23:34

    Bra

    Svara

  82. Mia Granberg
    Nov 07, 2011 @ 11:43:18

    Skriv gärna med mitt namn! Jag vill vara med och värna om vargen!

    Svara

  83. Yvonne Lindgren
    Nov 07, 2011 @ 12:16:22

    Bra skrivet,,självklart med ock stödjer.

    Svara

  84. Jeanette Ström
    Nov 07, 2011 @ 12:18:40

    Bra skrivet!

    Svara

  85. Agnes Dynein
    Nov 07, 2011 @ 12:28:24

    Mycket bra skrivet!
    Så här med ”skyddsjakt” får det inte gå till. Leder till utrotning av vargen.

    Svara

  86. Siri Randtun
    Nov 07, 2011 @ 13:55:17

    Dette støtter jeg 100 % !

    Svara

  87. Pia Swedberg
    Nov 07, 2011 @ 14:22:32

    Suveränt!!! Dags att visa var skåpet ska stå och inte låta dessa idioter som kallar sig jägare få bestämma.
    Så skriv dit mitt namn också.
    Pia Swedberg

    Svara

  88. Margareta Nobell
    Nov 07, 2011 @ 14:57:41

    Please help us to keep genetically important wolfs – and make sure that the safety of threatened species are guaranteed!

    Svara

  89. Maria Johansson
    Nov 07, 2011 @ 15:17:12

    Kanon! Detta SKA ha EFFEKT!!!!

    Svara

  90. Lisa Stenberg
    Nov 07, 2011 @ 15:43:47

    Lisa Stenberg

    Svara

  91. Plupp
    Nov 07, 2011 @ 16:49:15

    Skriv mitt namn med! Pia Goldring 🙂

    Svara

  92. Susanne
    Nov 07, 2011 @ 17:10:01

    Och jag! Mycket bra skrivet Kristina! ❤ Susanne Vävare

    Svara

  93. Marie Siegers
    Nov 07, 2011 @ 17:17:22

    Suuuper!!! =)

    Svara

  94. Sven-Olov Löfgren
    Nov 07, 2011 @ 17:32:32

    Bra nu kör vi på med bra argument och riktiga åtgärder. Sven-Olov.

    Svara

  95. Nick Gräntz
    Nov 07, 2011 @ 17:40:31

    Att bevilja ”skyddsjakt” på en så genetiskt värdefull varg är så fel det kan bli.Kynnavargen måste räddas från jägarna.

    Svara

  96. Thomas Lindberg
    Nov 07, 2011 @ 18:24:46

    Det var bra skrivet! Jag ger mitt stöd till synpunkterna som framförs.

    Svara

  97. Ulla Svensson
    Nov 07, 2011 @ 18:26:45

    Man kan också tillägga att jaktledaren är samma person som inspekterar och avgör om det är varg som har rivit fåren. Där kan man tala om jäv. Lägg till mitt namn också.
    Mycket bra och objektivt skrivet.

    Svara

  98. Bengt Fredriksson
    Nov 07, 2011 @ 19:10:10

    Det går bra att skriva mitt namn

    Svara

  99. Reine von Börtzell
    Nov 07, 2011 @ 20:25:09

    Hårdare straff för tjuvjägare

    Svara

  100. Katarina Söderberg
    Nov 07, 2011 @ 20:33:28

    Bra skrivet! Jag stödjer!
    Katarina Söderberg, Borås

    Svara

  101. Ann-Charlotte Hansson
    Nov 07, 2011 @ 21:28:31

    Mycket bra jobbat! Stödjer givetvis med mitt namn!

    Svara

  102. Jan-erik Johansson
    Nov 07, 2011 @ 21:50:08

    Stödjer förslaget. Suveränt och snyggt jobbat

    Svara

  103. Patrick Lundin
    Nov 07, 2011 @ 22:46:54

    Sign me up. Enough is enough

    Svara

  104. Alice Tross
    Nov 07, 2011 @ 23:37:30

    Skriver på!

    Svara

  105. adolfssonmikael
    Nov 08, 2011 @ 06:41:07

    Jag skriver gärna under

    Svara

  106. Eija Elmgrén
    Nov 08, 2011 @ 10:38:16

    Skriver på!

    Svara

  107. Kate Dahlgren
    Nov 08, 2011 @ 14:56:44

    Skriver på!

    Svara

  108. Jeanette
    Nov 10, 2011 @ 12:21:52

    Sluta döda våra vackra Vargar !!!! Dom behövs i vårat eko system.

    Svara

  109. Emma Andersson
    Nov 10, 2011 @ 12:51:34

    Lägg till mig med om det inte är försent!

    Svara

  110. Jessica Dahlgren
    Nov 10, 2011 @ 14:30:43

    Japp! skriver också under

    Svara

  111. jörgen olsson
    Nov 10, 2011 @ 16:25:58

    Jag skriver gärna på

    Svara

  112. skogsluffaren
    Nov 10, 2011 @ 23:15:19

    Skrämmande som det gårtill i sverige

    Svara

  113. skogsluffaren
    Nov 10, 2011 @ 23:22:03

    Det är skrämmande som det får gå till i vårt land,man kan väl inte döda ett djur bara för det kommer utanför sin gräns…då skall väl inte vi åka utanför gränserna….skall vi dödas då???
    Leif olsson

    Svara

  114. Pia Kin
    Nov 10, 2011 @ 23:59:07

    Jag skriver gärna under detta. Bra initiativ!

    Svara

  115. Caroline
    Nov 11, 2011 @ 22:17:11

    Jag skriver också under på det här!

    Svara

  116. Janne Rydberg
    Nov 12, 2011 @ 00:41:12

    Jättebra!

    Svara

  117. Eva,Donna & Hubba
    Nov 14, 2011 @ 01:10:28

    Skriver mer än gärna på det! Nu får det vara slut på jakten på våra fina vargar!!
    //Eva Wallberg

    Svara

  118. Liselotte Sager
    Nov 14, 2011 @ 14:09:26

    Jag skriver gärna under!

    Svara

  119. Madelaine Jansdotter Wahlström
    Nov 15, 2011 @ 19:48:59

    För kännedom, Vargvänner;

    Presschef Nivrén, Naturvårdsverket!

    Jag är UPPRÖRD och hemfaller åt att blir ännu mer samhällskritisk än vad jag redan är!

    Nå, vad hände nu med den i verkligheten förankrade sanningen om att Sveriges vargstam behöver nya blodlinjer?!

    Hur i h-e resonerar ni på Naturvård(?)sverket?!

    Hade ni insikt i hur viktig tiken Kynna skulle ha varit i detta alldeles NÖDVÄNDIGA men på gränsen till allt för sena räddningsarbete?

    Är det kanske rent av så att det är av just den anledningen, läs; att det projektet snart är hopplöst, som ni kapitulerat inför de många blodtörstiga kvasi-jägare som intagit jägarförbundet?

    När ska jakten och slakten på vårt VIKTIGASTE rovdjur upphöra?

    Emotser tacksamt dina adekvata svar -skyndsamt!

    Hälsningar
    madelaine j wahlström

    Svara

    • vargenylar
      Nov 15, 2011 @ 20:30:04

      Bra Madelaine, det är många av oss djurvänner som känner samma frustration – det var länge sen jag tappade förtroendet för Naturvårdsverket. De sitter där på sina välbetalda jobb – jobb som innebär att de ska se till att vårt ekosystem ska fungera, men så sabbar de flera av de viktigaste pusselbitarna, bl a att se till att vargstammen/rovdjursstammarna är stora och genetiskt friska samt att våra stora rovdjur fritt kan röra sig i hela landet upp till finska gränsen. En annan pusselbit är att våra rovdjur stressas väldigt mycket – enligt forskning tar djuren väldigt stor skada av stress.

      Madelaine, du måste rapportera till oss vilket svar du fick ❤

      Svara

      • Madelaine Jansdotter Wahlström
        Nov 15, 2011 @ 20:45:07

        DET kan du/ni lita på! 🙂

        Se även min uppfordran (kommentar word press/vargenylar) till Miljöminister Ek
        – här ska ingen komma undan, om jag så ska ge mig ut i skogarna med 200 man under jaktperioderna i fråga!
        Bring em’ on bara…
        HEDER åt ditt/ert arbete!

        Madelaine

      • vargenylar
        Nov 15, 2011 @ 21:29:48

        Tummen upp för dig, Madelaine!

        Kan jag kanske kopiera det du har skrivit och lägga ut på fb – är det ok för din del? Tror att fler får läsa det då …
        (Jag tror inte att alla besökare läser alla kommentarer till alla artiklar som jag skrivit!??)

      • Madelaine Jansdotter Wahlström
        Nov 15, 2011 @ 23:22:47

        Absolut -använd och sprid gärna raderna!
        Det kommer mer…som kanske kan bli användbart.

      • Madelaine Jansdotter Wahlström
        Nov 22, 2011 @ 12:36:43

        För kännedom Vargvänner! /se nedan /Madelaine
        ———-
        Göte Hamplin, NVV, hej!

        Tack för mejl med standardskrivelse.

        Innehållet i den samma, föranleder dock undertecknad, vän av konstruktiv kommunikation att ställa dig frågan om du verkligen anser att det svar ifrån NVV som jag har väntat på sedan 2011-11-13, kan betraktas som ”adekvat svar på mina frågor”?!

        Var vänligt ta del av vidhängande stycke nedan, innehållande bl a del ur den utredning OCH resultat efter den samma som NVV självt beställt av advokatbyrån Falkenberg m a a förstående dödsjakt på vargtiken Kynna.

        Kom sedan skyndsamt tillbaka till undertecknad med adekvata svar på mina frågor!

        Jag förväntar mig denna gång något helt annat än sedvanligt politruk-svar, det hoppas jag att jag med detta har lyckats förmedla på ett koncist sätt.

        M v h
        Madelaine J Wahlström
        – – –
        Madelaine Jansdotter Wahlström
        Fundraising 2011
        – ABC Sweden!

        För kännedom;
        Charlotte Swanstein,

        Vargen Ylar/Word Press
        Lena Ek, Miljöminister
        —————–
        Källa originaltext: Axel Skough

        Det är så att NVV har beställt hjälp med analys av Art- och Habitat-direktivet av Advokatbyrån Falkenberg och den analysen är numera klar.

        Av byråns analys framgår att man måste vara ytterst restriktiv med att tillämpa undantagen som beskrivs i anslutning till Art- och Habitatdirektivet 16.1 eftersom ändamålet med direktivet är att skydda och bevara arterna även regionalt, detta upprepas på flera ställen i promemorian.

        Länk till promemorian: http://jaktreportage.se/analys_art-habitatdirektivet.pdf

        Det är ett mycket tydligt juridiskt klargörande av att det inte går att legalt medge någon skyddsjakt när det är fråga om det enda och sista djuret i den aktuella regionen.

        Så här lyder Art- och Habitat-direktivet 16.1:

        ”Förutsatt att det inte finns någon annan lämplig lösning och att undantaget inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av de berörda arterna i deras naturliga utbredningsområde, får medlemsstaterna göra undantag från bestämmelserna i artiklarna 12-14 samt 15 a och b av följande anledningar:”
        Undantaget får med andra ord inte ” … försvåra upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av de berörda arterna i deras naturliga utbredningsområde” – detta krav går inte att bortse från när det är fråga om regionens enda och sista djur.

        Därför måste art- och habitatdirektivet tolkas ytterst restriktivt så som advokatbyrån också säger.
        Med andra ord – utrotning är det ultimata förbjudna brottet eftersom det helt uppenbart ” … försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus …” – det omöjliggör ändamålet med direktivet!
        2011-11-21

        ———– Svar ifrån Göte Hamplin, NVV ———–
        Hej

        Skyddsjakt efter varg kan ske efter särskilt myndighetsbeslut med stöd av 23 a och 23 b §§ jaktförordningen (1987:905). För att tillstånd till skyddsjakt ska kunna beviljas krävs att vissa villkor är uppfyllda. Syftet ska vara att förhindra allvarlig skada, det ska inte finnas någon annan lämplig lösning och skyddsjakten får inte försvåra upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde.

        Naturvårdsverket begär in yttranden från länsstyrelsen och Viltskadecenter och gör därefter tillsamman med övrigt underlag en samlad bedömning i varje enskilt fall.

        Naturvårdsverket bedömer omfattningen av skador, om skadeförebyggande åtgärder gjorts samt vilka möjligheter till förebyggande av skada som finns samt möjlighet till annan lämplig lösning än skyddsjakt. Naturvårdsverket beaktar också vargstammens utveckling i landet som helhet. Vargstammen i Sverige har enligt Viltskadecenter ökat från sju föryngringar år 2000/2001 till preliminärt 25 föryngringar vintern 2010/2011. Sammantaget visar vargstammen en positiv numerär utveckling i landet som stort.

        Rovdjurspolitiken pekar på att skyddsjakt främst ska gälla enstaka individer i situationer med allvarliga skadeproblem eller olägenheter som inte rimligen kan lösas på annat sätt. Vargen i området har under perioden den 5 augusti till och med den 11 oktober vid åtta tillfällen angripit tamdjur. Efter denna period har ytterligare två angrepp skett. Vargen är försedd med sändare och positionerna visar att hon befunnit sig på alla de ställen där angrepp på tamdjur skett och vid den tidpunkten.

        Naturvårdsverket gör, mot bakgrund av det höga antalet fårbesättningar, bedömningen att det inte är möjligt att förebygga angrepp i tillräcklig grad genom att bygga rovdjursavvisande stängsel inom rimlig tid.

        Naturvårdsverket bedömer att det är ogörligt att flytta vargen då det krävs en stor öppen yta (oftast isförsedd sjö) dit man kan driva vargen för att komma tillräckligt nära med helikopter för att kunna skjuta en bedövningspil.

        Hälsningar
        Göte Hamplin
        NATURVÅRDSVERKET
        Avdelningen för genomförande Gpo

      • Madelaine Jansdotter Wahlström
        Nov 22, 2011 @ 13:18:43

        Vargvänner -hej igen! Snabb respons ifr NVV nedan.
        Just tolkningsföreträdet ska vi titta MYCKET närmare på! /Madelaine
        – – – – –
        Hej.
        Den utredning du nämner har inget med skyddsjakt på en varg i Kronoberg att göra utan handlar om ett regeringsuppdrag till Naturvårdsverket om kommande allmänna regler för skyddsjakt där inget ännu beslutats. Vårt beslut om skyddsjakt grundar sig på nu gällande lagstiftning.

        Du skriver ”Undantaget får med andra ord inte ” … försvåra upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av de berörda arterna i deras naturliga utbredningsområde” – detta krav går inte att bortse från när det är fråga om regionens enda och sista djur.” Naturligt utbredningsområde skall tolkas i ett vidare begrepp än region (del av Sverige). I propositionen 2000/01:57 står det: ”Målet för vargstammens utbredning skall vara att stammen på naturlig väg sprider sig över landet, men att dess förekomst i renskötselområdet i huvudsak begränsas till de områden utanför renskötselns åretruntmarker där den gör minst skada. Rovdjursförekomsten ska alltså ”i huvudsak begränsas till de områden utanför renskötselområdets åretruntmarker”. I övriga områden ska det alltså finnas varg.

        Detta tolkar jag som vargens naturliga utbredningsområde i Sverige.

        Hälsningar

        Göte Hamplin

    • Peter Fahlcrantz
      Nov 16, 2011 @ 08:43:58

      Bra jobbat Madelaine

      Svara

      • Madelaine Jansdotter Wahlström
        Nov 16, 2011 @ 08:47:59

        TACK Peter!
        Lena Ek, vår miljöminister, ska också få sin beskärda del -nu kör vi detta, allihop tillsammans!

  120. Axel Skough
    Nov 15, 2011 @ 21:57:16

    Det finns faktiskt anledning att lägga till en sak till stöd för att NVV:s beslut strider mot lag.

    Saken är den att Kynnatiken var enda vargen i hela Kronobergs län, det vill säga den region som Länsstyrelsen i Kronobergs län har att förvalta.

    Det är så att NVV har beställt hjälp med analys av Art- och Habitatdirektivet av Advokatbyrån Falkenberg och den analysen är numera klar.

    Av byråns analys framgår att man måste vara ytterst restriktiv med att tillämpa undantagen som beskrivs i anslutning till Art- och Habitatdirektivet 16.1 eftersom ändamålet med direktivet är att skydda och bevara arterna även regionalt, detta upprepas på flera ställen i promemorian.

    Länk till promemorian: http://jaktreportage.se/analys_art-habitatdirektivet.pdf

    Det är ett mycket tydligt juridiskt klargörande av att det inte går att legalt medge någon skyddsjakt när det är fråga om det enda och sista djuret i den aktuella regionen.

    Så här lyder Art- och Habitatdirektivet 16.1:

    ”Förutsatt att det inte finns någon annan lämplig lösning och att undantaget inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av de berörda arterna i deras naturliga utbredningsområde, får medlemsstaterna göra undantag från bestämmelserna i artiklarna 12-14 samt 15 a och b av följande anledningar:”

    Undantaget får med andra ord inte ” … försvåra upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av de berörda arterna i deras naturliga utbredningsområde” – detta krav går inte att bortse från när det är fråga om regionens enda och sista djur. Därför måste art- och habitatdirektivet tolkas ytterst restriktivt så som advokatbyrån också säger.

    Med andra ord – utrotning är det ultimata förbjudna brottet eftersom det helt uppenbart ” … försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus …” – det omöjliggör ändamålet med direktivet!

    Som jag förstår det är det detta man ska ta fasta på framförallt!

    Hoppas det går bra med denna skrivelse!

    Länk till Art- och Habitatdirektivet (på svenska):
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1992L0043:20070101:SV:PDF

    Svara

  121. Madelaine Jansdotter Wahlström
    Nov 19, 2011 @ 10:43:36

    För kännedom Vargvänner: (m a a önskad uppföljning, svar fr NVV)

    From: madelaine@live.se
    To: anneli.nivren@naturvardsverket.se
    CC: registrator@environment.ministry.se
    Subject: RE: M A A http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1574380/Vargen-Kynna-skjuten.htm /!!!
    Date: Fri, 18 Nov 2011 23:20:01 +0100

    Tack för din respons Anneli, presschef vid NVV!

    – Då avvaktar jag en rovdjurshandläggares kontakt och/eller svar på mina frågor per e-post -en kort tid.

    M v h

    /Madelaine

    Ps.
    Uppskattning framförs för att du verkligen HAR semester när du TAR ut sådan!

    – – –
    Madelaine Jansdotter Wahlström
    Fundraising 2011
    – ABC Sweden!
    ———-

    From: Anneli.Nivren@naturvardsverket.se
    To: madelaine@live.se
    Date: Fri, 18 Nov 2011 14:21:58 +0100
    Subject: SV: PÅMINNELSE 2! /FW: M A A http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1574380/Vargen-Kynna-skjuten.htm /!!!
    ————

    Hej!
    Jag har varit på semester och har därför inte kunnat svara dig. Jag skickar ditt mejl vidare till våra rovdjurshandläggare så får de svara dig.

    Med vänlig hälsning

    ANNELI NIVRÉN

    Presschef
    NATURVÅRDSVERKET

    BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm

    POST: 106 48 Stockholm

    TELEFON: 010-698 13 12, FAX: 010-698 16 00

    INTERNET: http://www.naturvardsverket.se

    Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet
    —————-

    Från: Madelaine Jansdotter Wahlström [mailto:madelaine@live.se]
    Skickat: den 16 november 2011 23:33
    Till: Nivrén, Anneli
    Kopia: registrator@environment.ministry.se
    Ämne: FW: PÅMINNELSE 2! /FW: M A A http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1574380/Vargen-Kynna-skjuten.htm /!!!

    Påminner ånyo enligt vidhängande mejl nedan.

    Hälsningar

    Madelaine J Wahlström

    Svara

  122. Vittra Wihlsjö
    Nov 19, 2011 @ 14:27:30

    Jag skriver oxå under!!! Jag vill så gärna vara med och kämpa för vargen men jag vet inte riktigt hur! Säg bara till om det finns NÅT jag kan göra! Jag klarar inte av att se hur vargen behandlas idag och jag fäller tårar för varje varg som får betala med sitt liv. Jag gör vad som helst för att få stopp på detta vansinne och hat!!

    Svara

  123. Axel Skough
    Nov 22, 2011 @ 13:51:03

    Madelaine Jansdotter Wahlström:

    Japp, det handlar om effekten av grundlagsreformen i kraft från och med den 1 januari 2011. Noterar att Göte Hamplin inte beaktar den alls.

    Regeringsformen, 11 kap 14§ om Lagprövning:

    —————————————————————————————————-
    14 § Finner en domstol att en föreskrift står i strid med en bestämmelse i grundlag eller annan överordnad författning får föreskriften inte tillämpas. Detsamma gäller om stadgad ordning i något väsentligt hänseende har åsidosatts vid föreskriftens tillkomst.

    Vid prövning enligt första stycket av en lag ska det särskilt beaktas att riksdagen är folkets främsta företrädare och att grundlag går före lag. Lag (2010:1408).
    —————————————————————————————————-

    Länk: https://lagen.nu/1974%3A152#K11P14S1

    Det finns en länklista i anslutning till det med redovisning av 23 rättsfall.

    Bara så att ingen behöver vara osäker på vad som åsyftas.

    Svara

    • Madelaine Jansdotter Wahlström
      Nov 22, 2011 @ 14:07:13

      BRA Axel!
      TACK – vi kör vidare …och jag vill framföra mitt djupa tack för ditt engagemang och allt du bistår med i detta viktiga sammanhang!
      /madelaine ❤

      Svara

  124. Håkan Forsberg
    Nov 22, 2011 @ 22:01:19

    Har skrivit på men hittar inte mitt namn så jag gör ett nytt försök, speciellt som Kynna dödades av en lögn, och tjänstemannen hade inget faktiskt underlag. Inte ens ett fårkadaver, eller en besiktning av stängsel. Bara ett samtal från en jägare..Det är väl tjänstemannens sak att skydda fridlysta och värnade djur. Nu vet man ju att Kynna dog tom i magen, dvs allt var påhittat…

    Svara

  125. Marianne Zimmerman
    Dec 08, 2011 @ 17:51:21

    Låt Nordens vackraste vilda djur få leva. Värna om dom.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: